Er du også en af de ambitiøse studerende der oplever stress på studiet? Klokken er mange og du sidder igen med tre kander kaffe for at holde dig vågen. Du har deadline på jobbet i morgen, og 3 afleveringer for til næste uge, som du endnu ikke har set på. Det er svært at nå det hele og undgå, men det er der heldigvis råd for. 

Talentguiden har samlet 5 enkle råd til hvordan du kan skabe mere luft og overskud i din hverdag og undgå en stresset hverdag på dit studie.

  1. Skab overblik

Livet kan hurtigt komme til at virke uoverskuelig, hvis man skal huske på alting hele tiden. Små detaljer og aftaler optager mental plads, som ellers kunne være brugt på at fokusere på dine opgaver og tænke kreativt. I stedet bør du finde en metode, der giver dig et overblik over hvad du skal, uden at du selv skal gå og huske på det hele.

Kalenderen: Brug kalenderen på din telefon eller computer, eller køb en gammeldags papirkalender og planlæg din tid. Find ud af hvornår du vil arbejde, læse lektier og se venner og familie. Når der er struktur på din hverdag er der større chance for, at du når det hele.

Huskelister: Skriv dine mindre ærinder eller informationer du skal huske på en liste, så du ikke behøver gå at huske på dem. Der findes en masse apps til formålet. Fx AnyDo, der lader dig organisere dine gøremål i kategorier, og prioritere efter hvor meget de haster.

  1. Små opgaver først

Start din dag med at løse de små opgaver først. Det hjælper dig til at undgå stress senere på dagen. På den måde får du nemlig hurtigt fornemmelsen af at have være produktiv og have udrettet noget. Det giver dig større motivation til at fortsætte dagen på samme måde. Samtidig varmer du op til de mere udfordrende opgaver, som du så kan fokusere 100% på. Det sker fordi du ikke længere skal tænke på, at du skal huske at sende det der brev til Tante Olga og tilmelde dig firmaets sommerfest.

  1. Lav noget andet

Når bølgerne går højest kan det være let at gå i undtagelsestilstand og arbejde uafbrudt, men din hjerne har brug for at slappe af og genoplade. Ellers risikerer du at gå ned med studiestress. Tillad dig selv at tage tid til at fokusere på noget helt andet. Læs en bog, se en ven, tænd TV’et eller find på noget helt andet at lave. Giv hjernen en pause, så den igen bliver klar til at arbejde. Desuden er det ofte når vi tænker på noget andet, at idéerne pludselig begynder at komme til os. Når du derefter vender tilbage til arbejdet, er det endda med ny inspiration.

  1. Gå i seng

I tråd med nr. 3 er det vigtigt at huske at koble fra og slappe af for at undgå stress på studiet. Kroppen har brug for søvn til at få energi og bearbejde dagen, så selvom det er fristende, og måske i nogle perioder nødvendigt, at blive længe oppe for at blive færdig, så træn dig selv i at gå i seng i ordentlig tid. Det gør dig mere udhvilet, sundere, giver dig energi, og øger din arbejdsindsats når du er vågen.

  1. Sig nej til stress på studiet

Dette er nok for nogen det sværeste punkt. Kend din egen grænse, og vær realistisk i forhold til hvad du kan klare. Hvis du allerede er i tidsunderskud, så er det nok ikke nu, du skal involvere dig i mere frivilligt arbejde eller hoppe med i det nye spændende start-up. Lær at sige nej, når du skal. Find ud af hvad der er vigtigst for dig og hvor du får det største udbytte. Læg din energi der. Resten kan vente.

 

Karoline Mia Jessen

Karoline læser til dagligt Dansk på KU og har stor interesse for kommunikation og marketing. Derudover har hun sin egen grafiske designvirksomhed. Kontakt: kj@talentguiden.dk

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterLinkedIn