Uge 9 var spækket med hårdtarbejdende fokuserede studerende og ikke mindst spænding, da vinderen af dette års CBS Case Competition skulle findes. 12 hold bestående af elitestuderende fra universiteter over hele verden har dystet om at hjælpe Arla med gode løsninger danskernes ændrede forbrugsvaner. Vinderen blev det australske hold fra University of New South Wales.


I et virvar af en netværksfest har ambitiøse og håbefulde unge studerende taget et kig ind i de danske topchefers verden i håbet om at lære om denne og få en masse uforglemmelige oplevelser.

12 internationale hold af fire elitestuderende har siden onsdag den 28. februar søvnløst prøvet at komme med bud på, hvordan Arla i fremtiden kan imødekomme danskernes ændrerede forbrugsvaner. Især det yngre segment har fået et andet forhold til mad, da de langsomt bevæger sig i en sundere retning med fokus på bæredygtighed. Dette er Arla overbeviste om kan skabe gode forretningsmuligheder for dem som virksomhed.

”Som andelsselskab med fokus på ansvarlig produktion og sunde og naturlige fødevarer er vi i en unik position til at drage nytte af disse trends til at udvikle vores forretning. Det kræver, at vi forstår forbrugerne og formår at spille vores gode kort på relevant vis” siger Hanne Søndergaard, Executive Vice President og marketingdirektør i Arla.

Det landmandsejede mejeri har allerede taget skridt mod at omfavne danskernes nye forbrugsvaner ved blandt andet at tilbyde produktserier som ”Arla Protein” og senest ”Arla MLK” i Danmark. Ved at være case-virksomhed i CBS Case Competition får Arla en vifte af nye ideer, der kan være springbrættet til innovation, som kan skabe værdi for mejeriet.

”CBS Case Competition er en unik mulighed for os til at få et helt centralt forbrugersegment til selv at identificere, hvordan Arla fortsat – på trods af ændrede forbrugsvaner – kan spille en rolle i deres liv. Derudover er det en god mulighed for at vise nogle af de spændende udfordringer, de efter endt studieliv kan arbejde med i Arla Foods” siger Hanne Søndergaard.

Den 2. marts klokken 17:15 blev vinderen af CBS Case Competition 2018 kåret og det blev University of New South Wales fra Australien, der løb afsted med sejren i den prestigefyldte case competition. Det danske hold fra Copenhagen Business School kom på en flot andenplads i kampen mod University of Belgrade og Hong Kong University of Science & Technology.

Sideløbende med den internationale konkurrence har en anden konkurrence fundet sted – nemlig OPEN konkurrencen. Her deltog over 1.000 deltagere fra 20 europæiske nationer, hvor de fik chancen for at imponere toppen af Danske virksomheder. Vinderen stak af med en præmiesum på 30.000 kr.

CBS Case Competition er arrangeret af de studerende selv. Konkurrencen har kørt siden 2002, hvorimod OPEN har kørt siden 2012.