Det, der startede som en hobby, blev hurtigt en levevej for Virgil Nicholas, som i en alder af 24 år allerede har haft titler som kreativ direktør, redaktør, iværksætter og blogger på sig. Måske har du ikke hørt navnet før, men når du læser videre her, vil du nok opdage, at du er stødt på hans arbejde.

I april 2008 etablerede Virgil modebloggen Superbial, mens han endnu gik i gymnasiet. Et online livsstilsmagasin til herrerne. Universet tog fart og blev hurtigt populært. På blot få måneder fulgte mere end 15.000 faste læsere med. Mens sitet udviklede sig og besøgstallet fortsat steg, valgte Virgil at starte på CBS:

”Det var ikke nok for mig at kalde mig selvudlært editor. Jeg havde brug for at danne grobund for alle de idéer, erfaringer og iagttagelser, jeg fik og gjorde mig. Det var fedt at opleve, at der fandtes teorier og statistikker for mange af de ting, jeg selv havde opdaget gennem praktisk erfaring. Når jeg arbejdede med Superbial, anvendte jeg de begreber og den viden, jeg tillærte mig på CBS, ligesom jeg ihærdigt forsøgte at give min know-how videre til mine lektorer og medstuderende, selvom det ikke altid faldt i lige god jord.

Paradokset mellem uddannelse og erfaring

Fusionen mellem uddannelse og praksis fungerede dog, og mens bloggen var på sit højeste, havde Superbial 50.000 læsere. Virgil er ret bevidst om, at han ikke kunne have opnået dette uden sin uddannelse. Det kunne ikke have ladet sig gøre på baggrund af erfaring og image alene.

Artiklen fortsætter under grafikken

Virgil Nicholas

Alder: 24 år LinkedIn: https://linkedin.com/in/virgnichols/da  Bachelor: Intercultural Marketing & Communications, CBS Kandidat: Ingen Nuværende stilling: Brand Advisor for Courtesy de V Tidligere erfaring: Head of Marketing hos Gant Rugger, Co-founder af Les Deux, Founder og Redaktør på Superbial Største succes: Succesfuldt iværksætteri – Courtesy de V, Les Deux og Superbial

”Succesen skyldtes en god sammensmeltning af praksis og teori. Jeg savner også at læse i dag, og overvejer nu at bygge mere på med en kandidat, samtidig med at jeg fortsætter mine nuværende foretagender. Lige nu nyder jeg tilværelsen som selvstændig og friheden ved at være herre over min egen tid,” fortæller Virgil, der bestemt ikke arbejder med et 9-17 skema i hverdagen:

”Min typiske arbejdsuge eksisterer ikke. Jeg har mit faste kontor, hvorfra jeg ordner mange praktiske gøremål og har min daglige gang, men det er aldrig givet på forhånd, hvornår jeg sidder der. Jeg kan arbejde hvor og hvornår, det passer mig. Heldigvis passer det mig at stå tidligt op og være produktiv. Så tager jeg mig nogle friheder, når jeg føler, at jeg har gjort mig fortjent til det. Det er en fed følelse”.

Pladekontrakt som 12-årig

Tanken om at blive selvstændig og at gøre sin hobby til en levevej blev skabt allerede fra barnsben hos Virgil. Da han var helt lille ville han være advokat, men det blev ændret radikalt, da han som 12-årig blev tilbudt en pladekontrakt hos Universal. Under aliasset Master V blev han anerkendt som rapper, og troede, at hans karriere var på plads. Det store spring blev dog aldrig til noget, men Virgil fik blod på tanden. Han ville noget mere. Gå en anden vej. Skille sig ud fra mængden.

”Det kan være enormt svært at bygge et brand op om sig selv i et land som Danmark, hvor janteloven hersker. Der bliver kigget og snakket, men det må man tage med sig. Det kan være en lang kamp, men det er det værd. Det er okay at være lidt anderledes, så længe man er sig selv. Det er sådan, man skiller sig ud fra mængden. Det gælder uanset, hvad man laver.”

”Skab dig et udtryk, folk kan huske. Du er ikke noget, hvis folk ikke synes det. Ikke fordi det nødvendigvis er altafgørende at være en offentlig person, men fordi et godt netværk betyder alt. Det er på mange måder altafgørende. Du kan have nok så flot en uddannelse på dit CV, men hvis folk ikke kender dig eller kæder dig sammen med dét, du gerne vil, hjælper det ingenting.”

Founder af Le Deux og headhuntet af Gant

Mens Superbial, bloggen, stadig var på sit højeste, søsatte Virgil herretøjmærket Les Deux sammen med sin gode ven Andreas von der Heide. Endnu engang tog han et stort skridt i den retning, han vidste, at han gerne ville, og det resulterede også i, at Gant headhuntede ham som Head of Marketing for deres danske afdeling i september 2012. Det ihærdige gåpåmod har Virgil taget til sig fra sine forældre. Han har oplevet, hvordan de trods hårde odds tog kampen op og rejste fra Congo til Danmark for familiens skyld. En lang kamp, der har inspireret Virgil til at følge sit instinkt og gå sine egne veje.

”Mine forældre har vist mig, hvad det vil sige at tro på sig selv. Det er også det råd, jeg vil give videre til ambitiøse studerende, der går med entreprenørdrømme. Det er den største kliché, men den holder. Samtidig er det vigtigt, at man kigger indad og spørger sig selv, om der egentlig er behov for det, man gerne vil. Er der et hul i markedet, man kan udfylde? Man bør ikke altid følge strømmen, for der er altid nogen, der gør det lidt bedre. Det handler om at finde sin niche og være unik.”

Virgil Nicholas er i dag Brand Advisor hos bureauet Courtesy de V, som han selv har startet. Han fungerer som konsulent indenfor PR, kommunikation og styling, blandt meget andet. Og med det tempo, Virgil lægger for dagen, nytter det ikke meget med en klassisk karriereplan – men du kan vide dig sikker på, at han går målrettet efter næste skridt, så snart han beslutter sig for, hvad det er.

Du kan og bør følge Virgils arbejde på Instagram under @virgthebird.

[instagramy name= @virgthebird info_pos= top info_layout= 2 shape= square size= 70 full_name= 1 bio= 1 style= default media= 6 link= file layout= grid columns= 6 ]

Christina Lagoni

Christina er webredaktør hos Talentguiden. Til dagligt læser hun sin kandidat i Virksomhedsstudier og Journalistik på RUC. Derudover er Christina Social Media Manager hos GOODIEBOX og har erfaring fra PR-branchen og som journalist på forskellige digitale medier.

More Posts

Follow Me:
LinkedIn